In loc de inceput…

7 06 2010

Rezidentiatul reprezinta un moment crucial in viata unui student medicinist. Desi suna dramatic, dupa parerea mea, este momentul in care hotarasti ce vrei sa faci tot restul vietii: ce specialitate vrei sa ai, in ce oras si de ce nu…in ce tara ai vrea sa practici medicina.

Unul din marile avantaje ale intrarii tarii noastre in UE e faptul ca a practica medicina in alta tara nu mai e doar un vis…poate deveni o realitate…trebuie doar sa hotarasti ce vrei. Pentru mine, studenta in anul 6 la medicina, intrebarea „Ce vreau sa fac cu viata mea?” a inceput sa ma macine de la inceputu anului…cam tarziu ar spune unii mai constinciosi si ar avea dreptate…dar ce sa-i faci? Nu toti suntem la fel si pana la urma…mai bine mai tarziu decat niciodata.

A ramane sa practic medicina in Romania devenea din ce in ce mai putin atractiv cu cat ma gandeam mai mult la acest aspect: conditii improprii in spitale, lipsa de medicamente si materiale sanitare , completat foi de observatie toata ziua si nu in ultimul rand salarizare extrem de mica comparativ cu munca pe care o depui si responsabilitatile pe care le ai… acestea au fost cateva din argumentele care m-au determinat sa fac tot posibilul sa imi fac rezidentiatul in alta tara. Nici argumentele impotriva n-au lipsit: teama de necunoscut, de o tara straina, faptul ca nu mai ai familia si prietenii aproape si multe multe altele care acum nu imi vin acum in minte.

O data decizia de a practica in alta tara luata, ramane sa te decizi asupra tarii nu? Pentru mine acest lucru a fost unul destul de usor, deoarece intotdeauna m-a atras ideea de a locui in Franta, si pe deasupra vorbesc si limba franceza…Dar pe langa Franta sunt o multime de alte posibilitati: Elvetia, Germania, Belgia, Anglia sunt doar cateva exemple…

Din acest moment am inceput sa ma interesez „cu ce se mananca” rezidentiatul in Franta, in ce consta, care e bibliografia si multe multe altele. Spre surprinderea mea, acest research a durat cateva luni: desi toate informatiile se gasesc pe internet, nu e foarte usor sa ajungi la ele.

Daca ai norocul sa ai in an colegi binevoitori care au fost de exemplu cu Erasmus atunci sa zicem ca lucrurile sunt mult mai simple (multumesc mult Andreea pentru ajutor🙂 ). Dar daca nu ai acesti colegi sau daca nu sunt asa binevoitori si la orice intrebare iti raspund cu „Nu stiu nici eu…trebuie sa ma interesez” desi tu stii sigur ca au inceput sa invete cu un an inainte pentru acest examen (stiu ca unii ma veti critica dar da…romanii nu sunt cei mai amabili oameni cand vine vorba de examene si tin cu dintii de informatia pe care au obtinut-o, desi principalul criteriu de departajare ar trebui sa fie, cum e si firesc, capacitatea intelectuala a fiecaruia si nu accesul la informatie) atunci sper ca acest blog va va ajuta.

Si in cazul in care unii dintre voi va intrebati: Da…mi-am dat examenul, acum ramane doar sa merg in septembrie sa imi aleg postul…si ca mine sunt multi altii…deci, daca vrei cu adevarat, se poate.


Acțiuni

Information

17 responses

21 07 2010
misu

Cateva intrebari am si eu, poate iti dau idei pt scris (glumesc):
cam care e concurenta, adica daca as vrea sa ajung intern intr-un oras maricel (nu neaparat Paris, sa zicem Lyon, Marseille)? Cam care sunt specialitatile cu concurenta mai mare/mica? Specific: nu vreau chirurgie, ci poate ginceologie, pediatrie, cardio sau chiar boli metabolice.
Ai facut o vizita de recunoastere „inainte”?
In afara de rezumate si acele caiete, ai mai luat si ceva cursuri (xerox etc)?
Si proceduri? Pt ca ma gandesc ca noi fata de francezi (care au obligatoriu garzi) stam cam prost. Nu prea se fac ecografii etc
Si mai important: teoria ca teoria… Cam ce face un intern? Inteleg ca face prescrieri – adica ia cazurile, anamneza, analize, medicatie, fise etc – dar cum esti supravegheat etc? Sau daca pur si simplu in tara nu ai facut echo de nu stiu ce, sau ai facut de 2 ori de forma… gasesti pe cineva sa iti explice?
Poti raspunde si pe mail, oricum multumesc.

23 07 2010
internatfranta

Salut! Intr-adevar o parte din intrebarile tale le voi trata in posturile urmatoare🙂.
Concurenta pe orasele mari e destul de mare…acum depinde ce vrei…ca sa prinzi o anumita specialitate gen cardio, oncologie, chirurgie de un anumit tip trebuie sa fii printre primii 1000-2000, maxim 3000…pentru orasele mari. Pentru medicina de familie concurenta nu e asa mare, dar si aici depinde de oras (Paris, Lyon, Lille, Marseille sunt primele care se iau).
Cursuri nu am, mai sunt unele in format electronic, dar nu am cursurile de la o anumita facultate (exista cursurile de pe Hippocrate si polycopi-urile nationale care le gasesti online).
Legat de partea efectiva cu internatul, partea practica si cum e viata de intern, nu pot sa-ti dau prea multe detalii deocamdata deoarece abia am sustinut si eu ECN-ul, dar din noiembrie incolo voi incerca sa tratez si aceste aspecte.
Sper ca te-am ajutat cat de cat si daca mai ai intrebari nu ezita.

27 07 2010
misu

Multumesc.
Cam ce inseamna „primii 500”, 1000 etc (deci niste cuartile, ceva)🙂 … ce punctaje trebuie sa iei ca sa ajungi pe acolo. Gasisem un site, dar l-am pierdut.
O idee ar mai fi sa scrii si despre formalitatile de la venire, dupa ce esti nominalizat sa zicem. Mai ales cu chiria, am inteles ca trebuie contract de munca, cautiune etc Alte acte, formalitati? Desigur, secretele vor ramane pour les connaisseurs🙂

24 08 2010
internatfranta

Salut,
Primii 500,1000 inseamna primii 500, 1000 clasati din cei aproximativ 7000 de studenti care sustin examenul. Ca sa ajungi acolo e nevoie in principiu de enorm de multa munca, multi ani de pregatire, participare la simularile lor, etc (ca sa-ti faci o idee majoritatea francezilor se pregatesc cel putin 2 ani pentru acest examen si daca nu obtin rezultatele pe care le asteapta nu au nici o problema in a repeta anul 6 pentru a mai da o data examenul si a obtine postul pe care il vor). In Franta e destul de usor sa prinzi un post de medicina de familie, e destul de greu sa iei o alta specialitate, mai ales daca nu te pregatesti serios 1-2 ani.

26 11 2010
ruxandra

Buna, felicitari pentru blog- e de mare folos; in plus, putine persoane fac munca in folosul comunitatii🙂. Am o intrebare, sper ca nu e prea indrazneata. Tu ce specialitate ti-ai ales? Esti multumit de ea? Eu, desi as vrea sa ajung mare endocrinolog, stiu ca nu prea am sanse in Franta. In orice caz, incep sa ma multumesc si cu medicina de familie, imi dau seama ca e mult mai vasta, iar daca o faci bine… e si foarte interesanta si utila.

26 11 2010
internatfranta

Toti cei care au dat anul acesta ECN-ul au prins medicina de familie sau medicina muncii. E foarte greu sa prinzi altceva in afara de cele 2 specialitati pe care ti le-am mentionat din primul an. Medicina de familie e foarte vasta, ai acces la foarte multe supraspecializari, plus ca e relativ bine platita comparativ cu numarul de ore pe care il lucrezi. Acum depinde de fiecare ce vrea.

28 12 2010
Adelina

Buna! Eu sunt abia anul 2, dar imi doresc ca merg in Franta la rezi si am inceput deja sa ma informez si sa incerc sa invat in paralel si in franceza ceea ce fac la facultate. Intrebarea mea este (daca stii cumva) daca studentii din UE pot si ei participa la aceste simulari de care vorbeai mai sus?

Multumesc pentru informatiile de pe blog si mult succes!

1 01 2011
internatfranta

Teoretic pot participa, dar trebuie sa te interesezi ca eu personal nu am participat la nici una, deci nu pot sa-ti dau un raspuns 100% sigur.

15 04 2011
anonim

Poti sa participi la simulari, eu am fost la simularea oraganizata de La Conference Hippocrate. Ei au 3 simulari mari pe an, ECN Blanches, in decembrie, ianuarie si martie. inscrierea e 50 de euro.

22 11 2011
Alexandra

Salut! Stii cumva daca e adevarat ,ca dupa ce termini rezidentiatul acolo nu ai dreptul sa ramai in sistem? Te obliga oarecum sa te intorci in tara…

24 11 2011
internatfranta

Nu, nu este adevarat, rezidentiatul despre care vorbesti tu este rezidentiatul pentru straini (tari in afara UE), deci daca termini acolo rezidentiatul ai aceleasi drepturi ca rezidentii francezi.

24 11 2011
Alexandra

Multumesc pentru lamuriri !

8 02 2012
anonim2

hei ! acum ca a trecut ceva timp de cand esti acolo ai putea sa ne spui cateva impresii personale despre cum este viata unui intern roman in franta ?eu sunt in anul 6 si vreau sa sustin ECN dar inca sunt foarte nehotarata si speriata de necunoscut .

18 02 2012
internatfranta

sincer nu stiu ce sa-ti spun…ar fi prea multe de insirat aici. e foarte foarte multa munca…e multa responsabilitate, foarte multe de invatat…dar pe de alta parte simti ca faci ceva util, ca esti medic, ca nu stai toata ziua sa faci doar hartii si sa nu vezi pacienti ca si in romania. pe de alta parte trebuie sa iti spun ca in principiu internii sunt cei care fac cea mai grea munca, cea mai multa, ai o autonomie destul de mare, iar in principiu daca ai chestii ce nu le stii ai sefi care sa iti explice ce si cum…sau timp sa cauti in carti. va fi mai greu la inceput sa te adaptezi cu sistemul, cu limba, dar dupa cateva luni lucrurile vor fi din ce in ce mai usoare. Depinde foarte mult de personalitatea si de gradul de adaptare al fiecaruia la necunoscut, sunt colegi la care le e destul de greu deoarece sunt departe de casa, de cei dragi, dar sunt si multi care s-au integrat foarte bine, fara probleme.daca ai intrebari mai punctuale scrie-mi si daca pot incerc sa-ti raspund.

6 08 2012
bia

buna! felicitari si din partea mea pt blog, e de un real ajutor… si eu trec acum in anul 6, si imi pun aceleasi ‘intrebari existentiale’🙂 la o parte am gasit raspunsul pe aici…
voiam sa te intreb cat de greu..sau cum ai procedat sa ajungi la nivelul unui intern de anul 1 de la ei? (..am fost anul asta cu Erasmus si am vazut cat de bine sunt pregatiti stundetii practic, si cat de multe responsabilitati au fata de noi….) iar in privinta salarizarii… e ok? adica se poate avea un trai ‘mai decent’ ca in romania, nu?
…aaa si inca ceva:…crezi ca ar mai fi timp sa ma apuc de invatat doar de acum pt rezile’ din franta…avand in vedere ca la anul or sa fie si examenele si de lucru pt licenta..?
Ms frumos, si o zi faina in continuare!

12 07 2012
Alexandra

Salut!
Sunt studenta in anul V si la anul as vrea sa dau acolo rezidentiatul , stiu ca cei care vin din Romania prind foarte greu,spre de loc o alta specializare in afara de medicina de familie , intrebarea mea este: daca poti cumva sa alegi o alta specializare dupa 1-2 ani de rezidentiat?Sa treci,de exemplu ,de la medicina de familie la pediatrie.

Multumesc ,
Alexandra

11 10 2013
lullaby

Buna! Am descoperit de ceva timp blogul tau care pot spune ca este foarte util si bine venit😀. Eu sunt studenta in anul 4 si acum sunt cuErasmus in franta. E destul de atractiv ce se intampla aici si ma gandeam ca as putea sa ma apuc sa invat pentru examenul de ecn asa putin cate putin. Intrebarea mea ar fi ( si imi cer scuze daca s-a mai discutat asta pe aici) daca nu se poate sa dau rezi in franta si daca nu imi convine specialitatea sa ma intorc in romania si sa iau aici, urmand ca dupa terminarea rezidentiatului in ro sa vin pe post in Franta. Banuiesc ca asta presupune si sa-mi fac lucrarea de licenta ceva mai devreme ca sa nu stau in anul 6 cu asta. De asemenea vad ca ei aici invata de pe cartile colegiului ( Les livres du College) … polycopiile despre care vorbesti tu sunt acelasi lucru? Multumesc anticipat!

Lasă un răspuns

